Waar kunnen we je mee helpen?

Wat moet ik doen als mijn pakket kwijt of beschadigd is?

Vervelend als je zending kwijtgeraakt of beschadigd is. Wij adviseren om een claim hiervoor in te dienen middels een supportaanvraag. Selecteer de desbetreffende zending in het verzendsysteem op de zendingen pagina en klik op supportaanvraag.

Voor het opstarten van een schadeonderzoek hebben we de volgende stukken nodig:

  1. foto van het geopende pakket waarbij de inhoud en de opvulling in het pakket duidelijk zichtbaar zijn
  2. foto van de gehele omvang + close-up foto van de beschadigde artikelen
  3. in- en verkoopfactuur, met daarop de omschrijving + waarde van het verstuurde product
  4. werkelijk gewicht van het beschadigde product
  5. foto van de barcode op de verpakking geplakt, zodat aantoonbaar is dat het om deze zending gaat

Na ontvangst van deze stukken, kan onze support afdeling een volledige schadeprocedure bij de vervoerder aanvragen.

Let op! Als een zending niet extra verzekerd verzonden is zal DHL of PostNL een schadevergoeding uitbetalen op basis van haar eigen AVC = € 3,40 per kg.

Let op! De melding van een schade bij een DHL of PostNL zending dient binnen 5 werkdagen na bezorgscan gedaan te worden. Alles na deze 5 werkdagen nemen DHL en PostNL niet meer in behandeling.

 

logo van DHL   logo van PostNL    

DHL en PostNL schade melden en claims indienen

  • Volg bovenstaande stappen voor het melden van schade aan jouw pakket middels een supportaanvraag.
  • Wanneer jouw klant zichtbare schade ziet aan de buitenkant van het pakket bij het bezorgen door de DHL/PostNL bezorger, dan kan de zending geweigerd worden vanwege deze schade. Wordt het pakket toch aangenomen, dan moet deze schade gemeld worden bij de bezorger. Hij/zij zal hier een melding van maken in de handterminal, de schade is daarbij gemeld en bekend bij DHL/PostNL. Let op! Wanneer deze melding niet gedaan wordt bij de bezorger door jouw klant, dan bestaat de kans dat de afhandeling hiervan niet geaccepteerd wordt door DHL/PostNL.
  • Wanneer er geen zichtbare schade te zien is aan de buitenkant van het pakket en de schade pas zichtbaar wordt bij het openen ervan, dan dient deze schade binnen 5 werkdagen na bezorgscan gemeld te worden bij ons. Dit kan middels een supportaanvraag met de bovengenoemde foto’s en bijlagen.

Houd rekening met onderstaande wanneer DHL/PostNL overgaat tot het vergoeden van de schade:

  • Bij verzekerde zendingen zal er 60% van de verkoopfactuur en 100% van de inkoopfactuur uitbetaald worden.
  • Bij niet verzekerde zendingen zal DHL/PostNL een schadevergoeding uitbetalen op basis van haar eigen AVC, wat betekent € 3,40 per kg voor binnenlandse zendingen en 8,66 SDR voor buitenlandse zendingen.
  • DHL: De verzendkosten voor binnenlandse zendingen worden niet vergoed bij schade/vermissingen, de verzendkosten bij buitenlandse zendingen worden wel vergoed bij schade/vermissingen.
  • PostNL: De verzendkosten voor binnenlandse en buitenlandse zendingen worden door PostNL wel vergoed bij schade/vermissingen.
     

Red je Pakketje logo

Red je Pakketje schade melden en claims indienen

Houd rekening met onderstaande wanneer RedjePakketje overgaat tot het vergoeden van de schade:

  • Geen verzekering mogelijk, bij schades en/of vermissingen wordt er op basis van het aantal kg. €3,40 vergoed.

Vergoeden van verzendkosten bij schades en/of vermissingen:

  • De verzendkosten worden bij schades en/of vermissingen niet vergoed.
     

dpd logo

DPD schade melden en claims indienen

  • Volg bovenstaande stappen voor het melden van schade aan jouw pakket middels een supportaanvraag.
  • Schademeldingen dienen binnen 7 kalenderdagen bekend gemaakt te worden middels een supportaanvraag.

Vergoeden van verzendkosten bij schades en/of vermissingen
De verzendkosten worden bij vermissingen vergoed, bij schades wordt dit ook gedaan mits de claim is goedgekeurd. Als het pakket niet aan de DPD-richtlijnen voldoet, worden de verzendkosten ook niet vergoed.

Niet of niet correct geleverd
In het geval dat een pakket niet of niet correct geleverd is, hebben wij een omschrijving van de inhoud nodig zodat we het pakket kunnen zoeken waar nodig. Als hier geen positief resultaat uit volgt, proberen we je zo snel mogelijk van een financiële vergoeding te voorzien.

DPD vergoedt de inkoopwaarde exclusief btw van de zending. Om dit aan te tonen is er voor het afwikkelen van de claim de volgende items nodig:

  • een verkoopfactuur - dit toont zowel de inhoud als de waarde van het pakket aan
  • een inkoopfactuur

 

fedex logo

FedEx Cross Border

Fedex schade melden en claims indienen

Houd rekening met onderstaande wanneer Fedex overgaat tot het vergoeden van de schade en/of vermissing:

Navragen dienen binnen 30 dagen na de eerste, fysieke scan bij Fedex binnen te zijn, alles wat na deze 30 dagen ingediend wordt zal niet meer in behandeling genomen worden door de vervoerder. Is de navraag te laat binnen? Dan zal de claim bij schade en/of vermissing niet in behandeling worden genomen.

Vergoeden van verzendkosten bij schades en/of vermissingen:

  • Zending is standaard verzekerd tot €50,00, voor het indienen van de claim kunt u de onderstaande punten aanleveren:
  • een verkoopfactuur - dit toont zowel de inhoud als de waarde van het pakket aan
  • een inkoopfactuur

Vergoeden van verzendkosten bij schades en/of vermissingen:

  • De verzendkosten worden bij schades en/of vermissingen wel vergoed.
Heeft dit artikel je geholpen? Ja Nee
Gewijzigd op: 01 februari 2021