Waar kunnen we je mee helpen?

Retourportaal

Retourportaal gebruiksaanwijzing

Het retourportaal is de makkelijkste oplossing om een goede retourbeleid aan jouw klanten aan te kunnen bieden. Als je het retourportaal wilt gebruiken, is het nodig om het een en ander in te stellen.

Ga in het verzendsysteem via het menu naar Instellingen > Retourportaal. Kies hier o.a. welke vervoerders + verzendmethodes je wilt gebruiken, geef het adres op voor de retourzendingen en kies je kleuren of gebruik je eigen huisstijl. 



Als alles goed ingesteld staat kan je het retourportaal activeren. Dit doe je door de schuifbalk naar rechts te swipen bij Activeren of door op Opslaan te klikken. 

Zodra het retourportaal actief is kan je klikken op de link (URL). Deze link (URL) kan je delen met je klanten, bijvoorbeeld op je webshop of in de notificatie e-mails.

In 5 stappen kan je klant de retourzending aanmaken. Aan de linkerkant is de personalisatie balk; hier kan je contactgegevens weergeven en de link naar je webshop. Aan de rechterkant zie je een samenvatting van alle belangrijke informatie van het huidige portaal en de keuzes gemaakt door de gebruiker.  

 

1 Zoek je pakket

Bij stap 1 vult je klant het track en trace nummer in van het pakket. Ter identificatie vullen ze ook de postcode van het adres in waarop het pakket is ontvangen. Zodra ze klikken op de button verder, wordt de zending ingeladen vanuit de Shops United database. 

Mocht de zending niet meer binnen het termijn vallen of niet aan andere condities voldoen, dan wordt er een foutmelding getoond.

Als het wel aan de voorwaarden voldoet kan de klant verder naar stap twee. 

 

2 Selecteer reden van retour

Bij deze stap kan je klant redenen selecteren voor de retourzending, eventueel met een toelichting. Deze informatie is handig voor het bijhouden van de statistieken van je retourproces, bijvoorbeeld de meest voorkomende reden waarom je klanten het product retourneren.

We zijn nog een rapport aan het bouwen voor je retourproces. De reden(en) van retour worden momenteel in de samenvatting per zending meegegeven.

Retourportaal

 

Instellingen in het verzendsysteem


3 Kies een bezorger en vind je inleverpunt

In de derde stap krijgt je klant de opties te zien voor bezorgers (vervoerders), zoals jij dat hebt ingesteld bij de configuratie van het retourportaal. Expliciet moet de klant hier ook de voorwaarden accepteren van het retourportaal en de vervoerders. 

De klant kan bij het maken van de keuze zien waar de dichtstbijzijnde pakketpunten zijn van de mogelijke vervoerders, maar nog belangrijker: wat de klant zelf moet betalen voor de zending via de vervoerders. 

Als er maar 1 vervoerder is ingesteld, dan wordt deze automatisch ingevuld en kan de klant hier alleen de voorwaarden accepteren.

 

4 Betaal via iDEAL

Stap vier is alleen volledig zichtbaar en werkend als de eigen bijdrage van de vervoerder, zoals gekozen bij de vorige stap, groter is dan € 0,00. De gebruiker selecteert zijn eigen bank en rekent af via iDEAL. Als de iDEAL transactie voltooid is gaat de gebruiker door naar stap 5. 


 

5 Download het retourlabel

In de laatste stap kan de gebruiker tips lezen voor het versturen van de retourzending. Het verzendlabel downloaden gaat via de button Download.

Mocht de bevestiging e-mail ingeschakeld staan, dan wordt deze ook meteen verstuurd als bewijs voor bevestiging. 

FAQ

  • Hoe ontvang ik de iDEAL betalingen van retourzendingen?
    Als je hebt ingesteld dat retourzendingen tegen betaling (eigen bijdrage) zijn voor je klanten ontvang je de vergoeding als vermindering(credit) op je wekelijkse Shops United factuur.
     
  • Hoe vind ik retourzendingen terug?
    Momenteel kan je retour zendingen terugvinden door op de zendingen pagina te zoeken op retourzending #nummer van de originele zending.

 

  • Aan welke voorwaarden moet een zending voldoen om retour te mogen?
    Ten eerste wordt er gekeken of de zending is afgeleverd en of dit in het termijn valt dat opgegeven is door de webshop. Op dit moment zijn internationale en multi collo zendingen niet geldig voor retour. DHL, PostNL, UPS en DPD zijn de enige toegestane vervoerders op dit moment

 

Retourkosten verrekenen met de terug te betalen bezorgkosten 

Let op! In de wet staat dat de webwinkel bij een retourzending alles wat de klant heeft betaald, moet terugbetalen.  

  • De webwinkel mag deze kosten met elkaar verrekenen, maar de webwinkel moet van tevoren duidelijk aangeven dat de klant die retourkosten uiteindelijk wel zelf betaalt.
  • De webwinkel mag geen valse beloften doen, zoals zeggen dat de klant gratis kan terugsturen, terwijl de klant daarvoor in de plaats de bezorgkosten niet terugkrijgt.

Lees meer op consumentenbond.nl

 

Updates retourportaal

Op dit moment zijn alleen retour, single-collo, zendingen binnen Nederland beschikbaar via dit retourportaal.

Binnenkort

  • Rapportages + verbeterde inzicht op je huidige retouren

Nieuw 1.7 (23-11-2020)

  • Knoppen zijn nu meer interactief gemaakt en geven aan wanneer ze aan het laden zijn.
  • Eerder geopende stappen openen nu beter.
  • Het wordt nu beter aangegeven wanneer de sessie van een klant verlopen is.
  • Een extra knop en uitleg toegevoegd voor wanneer zo'n sessie verlopen is. 

Nieuw 1.6 (29-04-2020)

  • Nederlandse adresvalidatie op het configuratiescherm.
  • Verbeterde styling social media op het retourportaal.
  • Meerdere URLs en contact gegevens op het portaal kunnen nu ingesteld worden.
  • Verzendmethodes kunnen nu ingesteld worden op basis van filters via 'geavanceerd'.
  • DHL brievenbuspakket toegevoegd.
  • UPS contracten kunnen nu gebruik maken van het retourportaal.
  • DPD contracten kunnen nu gebruik maken van het retourportaal.

Nieuw 1.5 (20-02-2020)

  • Verbeterde snelheid en consistentie van het portaal.
  • Cookies accepteer tab op het portaal nu in de stijl van het portaal.
  • Problemen met sessies opgelost op het portaal.
  • Configuratie scherm controleert nu expliciet of er een API key is ingesteld op het account.
  • Opmerkingen vanuit het portaal nu niet meer zichtbaar op de label.
  • E-mail parameters worden nu beter opgehaald.
Heeft dit artikel je geholpen? Ja Nee
Gewijzigd op: 21 december 2020