Voorwaarden PostNL Extra@Home

postnl-1De onmisbare schakel tussen verzenders en ontvangers van post en pakketten. Of het nu online of via hun fysieke netwerken is: PostNL streeft naar een naadloze verbinding. Ze bieden gemak, controle en betrouwbaarheid voor elke klant: van grote webwinkelier tot consument.

Extra@Home is onderdeel van PostNL en gespecialiseerd in de verzending van XL-producten. Denk aan grote artikelen zoals meubels, wasmachines of fietsen, allemaal bezorgd tot over de eerste privé drempel van de consument. Maak je klanten extra blij en kies voor de aanvullende 'topservice' waarbij de zending wordt uitgepakt en eventueel aangesloten (in geval van elektrisch apparatuur).

Voordelen

✅ voor leveren grote producten aan consumenten in Nederland en België

✅ levering over de eerste privé drempel van de ontvanger

✅ klant ontvangt notificatie over tijdstip van bezorging

✅ ophalen zending op aanvraag

 

Klinkt dit interessant en wil je deze verzendmethode aanbieden in jouw webshop ? Vul dan het aanmeldformulier in.

Snel naar:

🚚 Extra@Home

🚚 Tarieven

🚚 Toeslagen

🚚 Levering

🚚 Retouren

🚚 Handige links



PostNL Extra@Home

Drempelservice (standaard)

  • Notificatie naar je klant aangaande het tijdstip van levering.
  • Één bezorgpoging (kosten voor een 2e bezorgpoging worden in rekening gebracht wanneer de eerste bezorgpoging buiten de schuld van Extra@Home om niet succesvol kan worden uitgevoerd).
  • Levering over de eerste privé drempel van de geadresseerde.
  • Er wordt geen etage toeslag gehanteerd voor bezorgen op verdieping indien er een lift aanwezig is.

Topservice (aanvullend)

Alles wat onder drempelservice valt inclusief:

  • Het artikel op gewenste plaats in huis gezet (tot maximaal de 4e verdieping).
  • Zending wordt uitgepakt en op schade gecontroleerd.
  • Chauffeurs nemen verpakking retour.
  • Het aansluiten van witgoed (optioneel).
  • Het aansluiten van elektrische apparaten (optioneel).

 

  1-mans levering 2-mans levering
aantal colli per zending maximaal 5 colli standaard 20 colli
>20 colli op aanvraag

max. gewicht per collo
incl. verpakking

maximaal 31,5 kg <63 kg standaard bezorging
64-125 kg alleen als locatie met rollend hulpmiddel bereikbaar is zonder drempels of trappen
>125 kg op aanvraag
max. gewicht per zending incl. verpakking maximaal 100 kg standaard 150 kg
(bij meer gelden toeslagen)
volume per collo
(gordelomvang collo = 2x de hoogte + 2x de breedte + 1x de langste zijde)
maximaal 0,3 m³
door 1 persoon te dragen
max. lengte/hoogte: 240 cm
max. breedte: 110 cm
max. gordelomvang: 450 cm
maximaal 1 m³
draagbaar door 2 personen
max. lengte/hoogte: 400 cm
max. breedte: 200 cm
volume per zending maximaal 1 m³ maximaal 2 m³
(bij meer gelden toeslagen)
maximale lengte van langste kant artikel 240 cm 400 cm
bijzonderheden - géén witgoed
- tv's max. 55 inch
- 1p matras 80-90 cm breed
- fietsen t/m 0,4 m³ en 39 kg
- óók dozen met opschrift 2p tillen
- alle witgoed
- tv's vanaf 56 inch
- matras vanaf 120 cm breed
- fietsen vanaf 40 kg
- max. 500 kg/pallet laminaat
hanteerbaarheidsregel artikel moet hanteerbaar zijn voor één persoon  

 


Tarieven

Bekijk de actuele tarieven voor PostNL Extra@Home op de tarievenpagina in het verzendsysteem via het menu financieel.

PostNL berekent het tarief op basis van gekozen service (drempel/top) en type levering. Bekijk hier in de kennisbank de uitleg van de definities 1-mans en 2-mans distributie.

Alle getoonde tarieven zijn exclusief btw, brandstoftoeslag en overige toeslagen.


Toeslagen en optionele diensten 2024

  1 mans 2 mans bijzonderheden
Extra collo € 6,55 € 10,02 Tarief per collo
Zaterdag levering (enkel bij maandag-vrijdag bezorging) € 10,04 € 16,42  
Handmatig opvoeren of aanvullen order door Customer Service € 12,78 € 12,78  
Handling retouren € 6,22 € 6,22 Per colli
Omruiling 50% 50% Toeslag (op het distributietarief) geldt enkel voor het brengen en halen op hetzelfde adres, op hetzelfde tijdstip, voor dezelfde klant, van eenzelfde artikelsoort. Deze combinatie van afhaling en bezorging moet voorafgaand worden voorgemeld.
Tijdelijk opslag en gebruik online bezorgkalender € 5,91 € 5,91  
Verhuislift     Op aanvraag
Rembours Pin (BTW vrij) € 16,27 € 16,27 Tarief is exclusief 1% van het transactiebedrag
Barcode en/of label vervangen € 8,61 € 8,61  
Annulering 65% 65% Toeslag op distributietarief
Overschrijding maximale gewicht (=150kg) per complete order nvt € 0,76 Toeslag is per kg
Overschrijding maximaal volume per order (=meer dan 2 m3) nvt € 40,23 Toeslag is per m3
Handling afvoer oud matras** € 28,64 € 28,64 Inclusief matrashoes
Handling afvoer milieuretouren nvt gratis  
Opslag en handling incomplete order € 8,04 € 8,04  
Luxemburg (land en provincie) nvt € 34,55 Maandag-woensdag-vrijdag
Toeslag producten 63 kg - 125 kg nvt € 20,74  
Toeslag orders > 125 kg     Op aanvraag
Waddeneilanden € 71,00 € 117,67 +1 werkdag, zaterdag levering niet mogelijk. T&T gegevens, Topservice en remboursbetaling niet beschikbaar ivm inzet lokale vervoerder
Value Added Services in de loods € 48,37
per uur
€ 48,37
per uur
Uren worden separaat van zendingstarief in rekening gebracht

*Alle aanvullende tarieven worden, tenzij anders aangegeven, opgeteld bij het zendingstarief.
**Het oude artikel moet qua formaat vergelijkbaar zijn aan het geleverde artikel. Retouren worden enkel meegenomen wanneer deze zijn voorgemeld bij PostNL. Het maximum aantal retouren per dag is namelijk afhankelijk van de operationele maakbaarheid.

Toeslagen en optionele diensten 2023

  1 mans 2 mans bijzonderheden
Extra collo € 6,16 € 9,42 Tarief per collo
Zaterdag levering (enkel bij maandag-vrijdag bezorging) € 9,44 € 15,43  
Handmatig opvoeren of aanvullen order door Customer Service € 12,01 € 12,01  
Handling retouren € 5,85 € 5,85 Per colli
Omruiling 50% 50% Toeslag (op het distributietarief) geldt enkel voor het brengen en halen op hetzelfde adres, op hetzelfde tijdstip, voor dezelfde klant, van eenzelfde artikelsoort. Deze combinatie van afhaling en bezorging moet voorafgaand worden voorgemeld.
Tijdelijk opslag en gebruik online bezorgkalender € 5,55 € 5,55  
Verhuislift     Op aanvraag
Rembours Pin (BTW vrij) € 15,29 € 15,29 Tarief is exclusief 1% van het transactiebedrag
Barcode en/of label vervangen € 8,09 € 8,09  
Annulering 65% 65% Toeslag op distributietarief
Overschrijding maximale gewicht (=150kg) per complete order nvt € 0,71 Toeslag is per kg
Overschrijding maximaal volume per order (=meer dan 2 m3) nvt € 37,81 Toeslag is per m3
Handling afvoer oud matras** € 26,92 € 26,92 Inclusief matrashoes
Handling afvoer milieuretouren nvt gratis  
Opslag en handling incomplete order € 7,56 € 7,56  
Luxemburg (land en provincie) nvt € 32,47 Maandag-woensdag-vrijdag
Toeslag producten 63 kg - 125 kg nvt € 19,49  
Toeslag orders > 125 kg     Op aanvraag
Waddeneilanden € 66,73 € 110,59 +1 werkdag, zaterdag levering niet mogelijk. T&T gegevens, Topservice en remboursbetaling niet beschikbaar ivm inzet lokale vervoerder
Value Added Services in de loods € 45,46
per uur
€ 45,46
per uur
Uren worden separaat van zendingstarief in rekening gebracht

*Alle aanvullende tarieven worden, tenzij anders aangegeven, opgeteld bij het zendingstarief.
**Het oude artikel moet qua formaat vergelijkbaar zijn aan het geleverde artikel. Retouren worden enkel meegenomen wanneer deze zijn voorgemeld bij PostNL. Het maximum aantal retouren per dag is namelijk afhankelijk van de operationele maakbaarheid.

 


Distributie / levering

1-mans levering

  • Een zending moet door één persoon te hanteren zijn (pakket beet te pakken, te tillen en te dragen).
  • Een zending bestaat uit maximaal 5 colli.
  • Het totaal volume van alle colli tezamen is niet meer dan 1 m3.
  • Het totale gewicht van de order is maximaal 100kg, waarbij een afzonderlijke collo maximaal 31,5 kg weegt.
  • Het volume van een collo is maximaal 0,3 m3 met de restrictie dat de:
    Langste zijde van een pakket maximaal 240 centimeter is en breedste zijde van een pakket maximaal 110 centimeter is.
  • Instructies op de verpakking (van de leverancier) zijn leidend in de uitvoering van de opdracht.
  • De afleverlocatie dient vrij toegankelijk te zijn, met een doorgang zonder obstakels en bereikbaar met transport hulpmiddelen (steekwagen, hondje etc).
  • Het artikel moet in de originele verpakking tot op de afleverlocatie vervoerd kunnen worden.
  • Op de verpakking staat nergens vermeld dat het artikel met 2 of meer mensen getild moet worden.
  • Wanneer geen lift aanwezig is, wordt afgeleverd tot maximaal de 4e verdieping.

Indien de specificaties van 1-mans distributie worden overschreden wordt een order automatisch omgezet naar 2-mans distributie. Omzetting kan leiden tot een vertraging van 24 uur of het maken van een nieuwe afspraak. De meerkosten worden aan opdrachtgever doorbelast.


2-mans levering

  • Een zending moet door twee personen te hanteren zijn (beet te pakken, te tillen en te dragen).
  • Een zending bestaat uit maximaal 20 colli.
  • Het totaal volume van alle colli tezamen is maximaal 5,5m3 met een totaal gewicht van 200 kg.
  • Een afzonderlijke collo mag niet meer dan 63 kg wegen of <100 kg als de locatie m.b.v. een rollend hulpmiddel bereikbaar is.
  • Het maximale volume van een afzonderlijke collo is 3 m3 met de restrictie dat de:
    Langste zijde van een pakket maximaal 400 centimeter is en breedste zijde van een pakket maximaal 200 centimeter is.
  • De afleverlocatie dient vrij toegankelijk te zijn, met een doorgang zonder obstakels en bereikbaar met transport hulpmiddelen (steekwagen, hondje etc).
  • Het artikel moet in de originele verpakking tot op de afleverlocatie vervoerd kunnen worden.
  • Met de aflevering van opdrachten werkt Extra@Home loose loaded. Dit betekent dat pallets als emballage mogen worden ingezet, maar deze in distributie tot maximaal in de vrachtwagen worden gebruikt. Aflevering gebeurt te allen tijde handmatig.
  • Wanneer geen lift aanwezig is, wordt afgeleverd tot maximaal de 4e verdieping.

Producten > 100 kg

Artikelen zwaarder dan 100 kg worden tot over de drempel van de voordeur afgeleverd. Deze voordeur dient zich op straatniveau te bevinden; als er sprake is van een verdieping dan dienst deze bereikbaar te zijn via een lift waarin de zending past. Is de voordeur alleen bereikbaar via een trap dan wordt de zending altijd afgeleverd op straatniveau.

  • Artikelen zwaarder dan 100 kg worden alleen retour meegenomen indien deze bij de drempel van de voordeur gereed staan voor transport.
  • Topservice voor zware artikelen bestaat enkel uit drempellevering, uitpakken en controleren op schade. De producten worden niet op de gewenste locatie in huis geplaatst.

Notificaties

Zodra de voormelding van de zending door PostNL is ontvangen, krijgt jouw klant een notificatie dat de bezorging is aangemeld. Er wordt dan nog geen tijdvak afgegeven, dit gebeurt nadat de zending is gepland. De ritplanning van opdrachten vindt 's avonds plaats. Nadat een order definitief is toegekend aan een route ontvangt de klant een e-mail of SMS-bericht met daarin het tijdvak. Indien er zich tijdens de route afwijkingen voordoen wordt de ontvanger hiervan via een notificatie geïnformeerd.


Retouren


Retouren afvoer standaard in NL

  • Minimaal 1x per week.
  • Eh-logistiek stuurt dag voor terugbrengen lijst met retouren.

Retouren afvoer standaard in BE

  • Bij de volgende collectie / aanlevering gaan retouren mee terug.

Milieu retouren (huishoudelijke apparaten met een stekker)

Wettelijk verplicht om mee te nemen en apparaten zullen direct vernietigd worden.

NB: indien een oud milieu apparaat terug moet naar jouw magazijn kan dit alleen middels een afhaalopdracht.

🔗 Handige links




Let op: de vervoerder kan de tarieven en/of voorwaarden van de hierboven genoemde diensten en toeslagen wijzigen. We doen als Shops United ons best je zo goed mogelijk te informeren, toch kunnen wij geen volledige juistheid garanderen. Daarom kunnen aan de tarieven en/of voorwaarden op deze website geen rechten worden ontleend.


Op onze diensten zijn de Algemene Vervoerscondities A.V.C. en CMR van toepassing.