Waar kunnen we je mee helpen?

FedEx Cross Border

Het FedEx Cross Border netwerk is voornamelijk ontwikkeld voor zendingen naar consumenten via het postaal netwerk. De ‘Cross border e-commerce’ verzendoptie is ideaal voor webshops die op zoek zijn naar voordelige verzendtarieven vanuit Nederland naar internationale bestemmingen.

Tarieven voor FedEx Cross Border staan niet in je online tarievenkaart, het verzendsysteem berekent direct een prijs bij het aanmaken van een zending

Let op! Bovenop het internationale tarief betaal je ook voor de zending binnen Nederland


Snel naar:

Cross border e-commerce

Hoe werkt cross border e-commerce?

Omtrek berekenen

Stappen zending aanmaken

Dingen waar je rekening mee dient te houden

Handige links

 

Cross border e-commerce

wereldwijd - particulier

  • minimale afmetingen: niet van toepassing
  • minimaal gewicht per pakket: niet van toepassing
  • maximale omtrek per pakket: 250 cm
  • maximaal gewicht per pakket: 30 kg
  • te volgen via track & trace
  • standaard handtekening voor ontvangst
  • gratis verzekering tot € 50,- per pakket
  • inleveren of meegeven via DHL of PostNL
  • postaal netwerk
  • het verzendsysteem berekent direct een prijs
  • douanepapieren worden automatisch gegenereerd op basis van de ingevulde zending-gegevens
     

Hoe werkt FedEx Cross Border?

Zendingen met de verzendmethode FedEx Cross border e-commerce worden verstuurd via het postale netwerk. Mogelijke inklaringskosten (afhankelijk van bestemming en waarde van de goederen) worden in rekening gebracht door de lokale vervoerder en zijn voor rekening van de ontvanger. En als er douanepapieren nodig zijn worden deze automatisch gegenereerd op basis van de ingevulde zending-gegevens.

Waar moet ik mijn pakket brengen als ik een pakket wil sturen met de FedEx Cross Border verzendoptie?
Je kan de zending inleveren bij een DHL Servicepoint of een PostNL Pakketpunt. Of ook meegeven met je structurele PostNL (tegen vergoeding) of DHL haalservice. Het pakket gaat naar een sorteerdepot in Nederland en wordt vervolgens naar het buitenland verzonden met FedEx Cross Border. Lokale partners van FedEx Cross Border bezorgen het pakket in het land van de bestemming. Transittijden per land kan je verderop vinden.

Wanneer de zending aangemaakt wordt verschijnen er twee verzendlabels. Het eerste verzendlabel is van je (standaard) voordeligste vervoerder, hiermee gaat de zending eerst naar een sorteerdepot. Het tweede FedEx Cross Border label brengt het pakket naar het uiteindelijke afleveradres in het buitenland.

De track & trace bestaat uit twee links, één van FedEx Cross Border en één van de lokale vervoerder

 

Omtrek berekenen

Het pakket mag een maximale omtrek hebben van 250 cm. De grootste zijde mag maximaal 150 cm zijn, de overige twee zijdes moeten bij elkaar opgeteld worden en vermenigvuldigd worden met 2. Als voorbeeld nemen we een pakket van L60 x B40 x H40 cm. Lengte van het pakket is 60 cm, de andere zijdes zijn 40 cm. Bereken de omtrek als volgt: 40 + 40 = 80 x 2 = 160 cm, tel vervolgens de getallen bij elkaar op 60 (lengte) + 160 (andere zijdes) = 220 cm. Het pakket valt binnen de toegestane omtrek, het pakket valt met 220 cm binnen de maximale omtrek van 250 cm.

Werkelijke gewicht versus volume gewicht

De hoogste uitkomst is het betalende gewicht. Het volumegewicht berekenen gaat als volgt: Lengte x Breedte x Hoogte in cm / 6000 = volume gewicht. Als voorbeeld een pakket van L60 x B40 x H40 cm van 12 kg. Het werkelijk gewicht = 12 kg, het volume gewicht = 16 kg (60x40x40/6000) en het betalende gewicht is 16 kg.

 

Stappen zending aanmaken

Stap 1
Ga naar het online verzendsysteem. Vul hier je e-mailadres en wachtwoord in en klik op Inloggen.

Stap 2
Navigeer via het menu aan de linkerkant naar Nieuwe zending of klik vanuit zendingen op Nieuwe zending rechtsboven.

Stap 3
Om de zending in te boeken, zijn de volgende velden verplicht:

  • aantal pakketten
  • gewicht
  • afmetingen
  • gegevens ontvanger

Voer in het invulveld onder de verzendmethode bovenstaande gegevens.

Kenmerken

  • Aantallen: Mocht je meerdere labels willen aanmaken voor zendingen met dezelfde gegevens, geef je het aantal pakketten aan in het invulveld.
  • Referentie: In dit invulveld kan je bijvoorbeeld het ordernummer invullen die de zending heeft gekregen in je eigen webshop.

Bij afzender- en ontvanger-gegevens dien je alle gegevens in te vullen, ook het e-mailadres en telefoonnummer dienen ingevuld te worden.

Let op! Vul hier alle gegevens in naar waarheid.

Stap 4
Verderop op de pagina zie je Verzendmethode. Kies in het dropdownmenu bij Vervoerder voor FedEx en bij verzendmethode Cross Border E-commerce.

Op basis van de ingevulde gegevens wordt er in de samenvatting (rechterkant) van de geavanceerde weergave een tarief voor de zending getoond.

Stap 5
Onderaan de pagina zie je de button Afdrukken staan, klik hierop, de zending wordt nu automatisch opgeslagen. Er verschijnen nu twee verzendlabels in beeld, een van FedEx Cross Border en één van DHL of PostNL. Print deze uit en plak beide labels op het pakket.

Afhankelijk van je vervoerder binnen Nederland kan je de zending inleveren bij een DHL Servicepoint of PostNL Pakketpunt. Of meegeven met je structurele PostNL (tegen vergoeding) of DHL haalservice.

Stap 6
Ga voor de track & trace naar de Zendingen pagina. Ga met je muis over de regel van de zending die je wilt volgen en klik rechts op het truck icoontje om naar de track & trace te gaan.

Er verschijnt nu een venster met de FedEx Cross Border Trakpak track & trace.

 

Klik op de gele button View More Tracking om naar de track & trace pagina te gaan van de lokale vervoerder (van het land van bestemming).

 

Dingen waar je rekening mee dient te houden

  • Let op de maximale toegestane afmetingen voor het inleveren bij een PostNL Pakketpunt of DHL Servicepoint
  • Bovenop het internationale tarief je ook betaald voor de zending binnen Nederland
  • Er twee verzendlabels op het pakket komen
     

Een zending bevat verkeerde gegevens of een verkeerd verzendtype

Indien een zending onjuist is dien je de zending te verwijderen uit het verzendsysteem. Volg hiervoor onderstaande stappen:

  1. Ga naar het verzendsysteem. Vul hier je e-mailadres en wachtwoord in en klik op Inloggen.
  2. Navigeer via het menu naar Zendingen.
  3. Selecteer de desbetreffende FedEx Cross Border zending door het vierkantje voor de zending aan te vinken
  4. Ga naar Bewerken en klik op Verwijderen. De zending is nu verwijderd.

 

Handige links

Andere bekeken ook

 

Op onze diensten zijn de Algemene Vervoerscondities A.V.C. en CMR van toepassing.

Heeft dit artikel je geholpen? Ja Nee
Gewijzigd op: 25 augustus 2020