Waar kunnen we je mee helpen?

Lightspeed handleiding

Dit is de installatiehandleiding voor onze app met Lightspeed. Bij vragen kan je support aanvragen via een e-mail naar ict@shops-united.nl of bellen naar
 085 2732781 (optie 1). Kijk voor de meest recente informatie met betrekking tot de Lightspeed app in het verzendsysteem via het menu Instellingen > Koppelingen > Lightspeed. Wij horen graag wat je bevindingen zijn met betrekking tot deze koppeling. Met jouw feedback maken wij de plugin steeds een stap beter.

Snel naar:

Installeren app

Pakketpunt keuze in Lightspeed checkout

 

Installeren app

Om gebruik te maken van de koppeling tussen Lightspeed en het online verzendsysteem is het nodig om een app te installeren via de Lightspeed App Store.

 Wij raden je aan om eerst een account aan te maken bij Shops United en daarna de app te installeren.

Stap 1
Login op je account in het verzendsysteem met jouw e-mailadres en wachtwoord.

Stap 2
Open een nieuw tabblad in je browser voor Lightspeed. Ga naar je Lightspeed omgeving. Vul hier je e-mailadres en wachtwoord in en klik op de groene button Login.


Stap 3
Aan de linkerkant zie je een menu, kies voor Apps

Stap 4
Tik in het zoekvenster rechtsboven de zoekterm parcel pro in en klik op het zoekicoon of gebruik de volgende link: lightspeedhq.nl/ecommerce/store/apps/parcel-pro-shops-united/

Stap 5
Start de installatie door bovenaan de pagina te klikken op de groen omcirkelde button Install App

Stap 6 
Vul je inloggegevens (e-mailadres en wachtwoord) in van Lightspeed als de invulvelden nog leeg zijn. Klik op Volgende en vervolgens op Goedkeuren om toegang te verlenen om de app te installeren.

Stap 7
Het dashboard van het verzendsysteem verschijnt nu in beeld. Heb je nog geen account bij Shops United? Ga dan naar Account in het verzendsysteem en vul je klantgegevens aan. Via de pagina Apps > Aangeschafte apps zie je of de app succesvol is geïnstalleerd.

De koppeling is nu geconfigureerd. Nu ben je klaar om je verzendlabels af te drukken via het verzendsysteem! laugh

 

Pakketpunt keuze in Lightspeed checkout

Stap 1
Ga naar je Lightspeed omgeving. Vul hier je e-mailadres en wachtwoord in en klik op de groene button Login.

Stap 2
Aan de linkerkant zie je een menu, kies voor Instellingen.


Stap 3
Klik vervolgens onder Website-instellingen op Web extras.


Stap 4
Ga naar naar Custom Javascript en vul bij Javascripts het volgende in:

<script src="https://login.parcelpro.nl/api/seoshop/js/embed.js"></script>

Activeer het script door de schuifbalk naar rechts te swipen bij Status.

Klik rechtsboven op de groene button Opslaan.


Stap 5
Klik links in het menu op Instellingen en ga bij Shopinstellingen naar Verzendmethodes.


Stap 6
Navigeer naar de blauwe button Handmatige verzendmethode toevoegen, kies voor Standaardverzending en klik op Doorgaan

 

Vul bij Titel de naam van de verzendmethode in.

Door het toevoegen van een vervoerder in de titel weten wij welke punten getoond moeten worden, dus bijv. PostNL Pakjegemak.

Het is op dit moment alleen mogelijk DHL, Homerr en/of PostNL pakketpunten te tonen.

Gebruik een van de volgende termen:

  • afhaalpunt
  • servicepunt
  • servicepoint
  • parcelshop
  • pakketpunt
  • postpunt
  • pakjegemak
  • postnl pakjegemak
  • dhl parcelshop

Voeg verzendtarieven, landen etc. toe en klik rechtsboven op Opslaan.


 

Stap 7
Neem nu contact op met onze IT afdeling via een e-mail naar ict@shops-united.nl met de vraag om de koppeling toestemming te geven. 
Vermeld in de e-mail de volgende gegevens:

  • dat je een Lightspeed webshop hebt
  • je accountnummer van Shops United
  • de volledige URL van de checkout pagina van je webshop waarop de pakketpunten pop-up zichtbaar wordt, belangrijk: gekopieërd vanuit de adresbalk bovenin je internetbrowser (waar je een websiteadres kan invoeren)

Stap 8
Klaar! Nu zal er een pop-up met de pakketpunten getoond worden in de checkout van je Lightspeed webwinkel.

 

Meer over de koppeling

Een order wordt automatisch doorgezet naar Shops United op het moment dat deze betaald is, waarna de track & track van de aangemaakte zending wordt teruggeschreven naar Lightspeed (voorheen SEOshop). De streepjescode op de pakbon kan worden gescand, waarna de zending vanuit Shops United wordt geselecteerd om het label af te drukken.

Shops United meldt de zending aan bij de vervoerder van je keuze (Brenger, Budbee, DHL, DHL Express, FedEx Cross Border, PostNL, Red je Pakketje, UPS) zodat de zending traceerbaar wordt voor de ontvanger. Het afgedrukte label plakt u op de zending en levert u in bij een afleverpunt, of kunnen bij u worden opgehaald door de vervoerder wanneer u dagelijks veel zendingen heeft.

App beheren

De app beheren kan via de pagina App Store > Aangeschafte apps in de Lightspeed omgeving. Wanneer je op Parcel Pro klikt en vervolgens op de Ga naar App of Inloggen button klikt wordt je doorverwezen naar het online verzendsysteem. De geïnstalleerde Parcel Pro app verwijderen doe je door naar de Aangekochte apps pagina te gaan, de app aan te klikken en vervolgens op de rood omcirkelde button App annuleren te klikken.

 

Veelgestelde vragen

Kan ik de scan & print module gebruiken met de pakbonnen van Lightspeed?
Ja, het werkt als volgt:

Je dient een barcode te laten genereren op de pakbon vanuit je webshop. In deze barcode dient het referentienummer van de order verwerkt te zijn. Als de order is ingeschoten via de Lightspeed koppeling dan is het referentienummer bij ons bekend.

Na de scan van de barcode op de pakbon zal de order in ons verzendsysteem geopend worden.
Uit het verzendsysteem dien je de scansheet te downloaden en uit te printen. Deze is te vinden in je adresboek (via nieuwe zending) door je eigen adres aan te vinken en op de button scansheet te klikken.

Nadat je de barcode op de pakbon gescand hebt, kan je een barcode op de scansheet scannen zoals de barcode afdrukken. Er zal vervolgens een pop-up getoond worden om te printen.

Het blijft te allen tijde wel een handmatige actie om het verzendlabel echt uit te printen. Met deze optie wordt het verzendlabel niet automatisch naar de printer toegestuurd.
 

Zendingen komen niet meer binnen
Controleer of er op de pagina Koppelingen in het online verzendsysteem geen datum bij het invulveld Blokkade voor de Lightspeed koppeling is genoteerd. Als dit het geval is, wordt je door middel van een e-mail op de hoogte gebracht. Je kan de datum in het invulveld Blokkade verwijderen en opnieuw een verbinding proberen te maken door te klikken op de button Opslaan. Als dit niet het geval is, neem dan contact op via ict@shops-united.nl of 085 2732781, zodat we dit voor je gaan uitzoeken. 
De zendingen worden automatisch in het online verzendsysteem ingeladen, wanneer deze nieuw is of van status veranderd.

Welke vervoerders worden ondersteund?
De vervoerders Budbee, BrengerDHL, Fedex Cross Border, HomerrPostNL, Red je Pakketje en UPS worden ondersteund op basis van de geactiveerde contracten onder je account in het verzendsysteem.

Een zending bevat verkeerde gegevens of een verkeerd verzendtype
Dit moet handmatig in ons verzendsysteem veranderd worden. Het is vooralsnog niet mogelijk om – na een bestelling met gekozen verzendtype van de consument - in Shops United een wijziging aan te brengen aan het verzendtype, of een order opnieuw door te zetten.

Heeft dit artikel je geholpen? Ja Nee
Gewijzigd op: 11 maart 2021